بلفاروپلاستی چیست؟

اکثر افراد به دلیل افتادگی پلک خود و پوست اضافی اقدام به جراحی بلفاروپلاستی می کنند. در این جراحی پوست اطراف چشم لیفت و سفت شده و ظاهری جوان و جذاب تر برای افراد به وجود می آورد. همچنین در بعضی از افراد برای از بین بردن موانع بینایی در اثر افتادگی پلک جراحی انجام می دهند. در برخی از این جراحی ها، عضلات پوست اضافه و بافت چربی آن قسمت از پلک بالا و پایین برداشته شده و در برخی گوارد فقط پوست را بر می دارند.

به این عمل جراحی لیفت پلک یا بالا بردن پلک هم می گویند. با جراحی پلک نیز متفاوت می باشد. در جراحی افتادگی پلک، عضلات و تاندون های پلک بالا سفت می شود تا افتادگی برطرف شود.هر چند بلفاروپلاستی پلک بالا که برخی موارد به آن لیفت پلک یا بالا بردن پلک نیز می نامند، این جراحی را با جراحی از بین بردن جراحی پلک اشتباه می گیرند.

در جراحی افتادگی پلک، عضلات و تاندون های پلک بالا که وظیفه بالا بردن پلک می باشند، سفت شده و مشکل را رفع می کند. بلفاروپلاستی زمانی باعث رفع افتادگی پلک می شود که پوست اضافی باعث سنگین شدن و افتادن پلک شود. پس این دو جراحی با یکدیگر فرق دارند اما هر دو توانایی بر طرف کردن افتادگی پلک را دارند.

 

هزینه عمل بلفاروپلاستی به چه عواملی بستگی دارد؟

همان طور که در سطر بالا توضیح دادیم، هزینه عمل پلک به عوامل مختلفی مربوط می شود. عواملی از جمله تعداد پلک های مورد نظر برای جراحی، منطقه ای که کلینیک یا پزشکان مورد نظر در آن جا فعالیت می کنند. جراح و متخصصی که در نظر گرفته اید معاینات توسط ایشان انجام شود، آزمایشاتی که برای شما قبل از عمل در نظر می گیرند، بروز بودن تجهیزات و ابزار هایی که برای عمل پلک فرد استفاده می شود، بستگی دارد.

آیا بلفاروپلاستی جراحی زیبایی محسوب می شود؟

با توجه به مطالبی که گفته شد، عمل بلفاروپلاستی یا عمل پلک، نوعی از جراحی بر روی پلک چشم می باشد. که در این جراحی، پلک چشم بازسازی و ترمیم می شود. از لحاظ دیگر می توان گفت: بلفاروپلاستی عملی است که در آن می توان ناهنجاری ها، ضعف و نقص های اطراف چشم را درمان کرد و از افتادگی پلک و چین و چروک زیر چشم جلوگیری کرد.

جراحی زیبایی پلک، یک روش جراحی می باشد که از نظر علم پزشکی ضرورت ندارد و فقط برای بهبود ظاهر در افراد انجام می شود. ولی بیشتر مردم، عمل پلک (بلفاروپلاستی) را به عنوان یک عمل جراحی پلاستیک و زیبایی در صورت می شناسند. هر چند این عمل تاثیرات زیادی بر زیبایی و جوانی چهره دارد. ولی در بعضی از موارد دیگر، بلفاروپلاستی یک جراحی درمانی محسوب می شود. مخصوصا هنگامی که افتادگی پلک فوقانی، بین دو چشم دید افراد را کم کرده باشد.

چه کسانی می توانند عمل پلک انجام دهند؟

  • این عمل معمولا برای افراد بالای 30 سال انجام می شود. اما گاهی می تواند در اثر مشکلات ارثی افتادگی پلک و یا پف چشم موجب می شود که در سنین پایین تر نیز انجام شود.
  • در چشم های بعضی از افراد شیار پلک بالا به درستی تشکیل نمی شود. به همین دلیل این افراد چشمانی شبیه به چشم های چینی ها و ژاپنی ها دارند. این افراد نیز می توانند بلفاروپلاستی انجام دهند.
  • جراحی پلک برای جوان سازی پلک ها در افراد مسن انجام می شود، که یک جراحی زیبایی محسوب می شود.
  • این عمل برای ترمیم شلی بیشتر از حد پلک بالا و پایین نیز انجام می شود. در این جراحی عملکرد پلک ها را اصلاح می کنند.

به طور کلی افرادی برای این جراحی مناسب هستند که از سلامت خوبی برخوردار باشند و واقع بینانه اقدام به انجام این کار کنند. در افرادی که در اثر ارث خانوادگی دچار مشکلاتی نظیر پلک های گشاد یا افتادگی پلک دارند، می توانند این عمل را در سنین کمتر انجام دهند.

جراحی پلک می تواند ظاهر را بهبود ببخشد و به اعتماد به نفس افراد کمک کند. به همین دلیل، امکان دارد به ظاهر به ایده آل های شما منجر نشود یا ساختار صورت را تغییر ندهد. قبل از انجام این عمل هدف خود را برای انجام این کار در نظر بگیرد و با جراح خود مشورت کنید.

عوارض بلفاروپلاستی

خطرات احتمالی که می تواند در این عمل اتفاق بی افتد، عبارت اند از:

  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت و خونریزی
  • جای زخم قابل توجه
  • آسیب به عضلات چشم
  • نیاز به جراحی های دیگر
  • چشم های خشک و تحریک شده
  • تاری دید موقت یا از دست دادن بینایی
  • مشکل در بستن چشم یا سایر مشکلات در پلک

همچنین خطراتی که می تواند در اثر موارد مربوط به جراحی رخ دهند، از جمله واکنش به داروهای بیهوشی و لخته شدن خون می باشد.

پیری پلک چگونه اتفاق می افتد؟

با افزایش سن، پوست آرام آرام خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و باعث می شود پوست اضافی بر روی پلک بال و پایین جمع شود. پوست اضافی در پلک پایین باعث ایجاد پین و چروک و برآمدگی می شود. در پلک های بالایی، یک چین اضافی از پوست می تواند روی مژه های فرد آویزان شده و در دید افراد اختلال به وجود آورد.

چربی هایی که کره چشم را از جمجمه جدا می کند نیز می توانند باعث برآمدگی در پلک های بالا و پایین شود. غشای نازکی که چربی را در جای خود نگه می دارند با افزایش سن ضعیف شده و به چربی اجازه می دهد جلو بیایند و مانع دید شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط